Muzykoterapia
Muzyka stosowana jako środek terapeutyczny stwarza możliwość oddziaływania nie tylko na wybrane sfery rozwoju człowieka i obszary jego funkcjonowania, ale oddziałuje na człowieka jako całość – integruje ciało, umysł i psychikę. Muzyka jest jednym z niewerbalnych sposobów wyrażania siebie; daje możliwość odbioru miłych i przyjemnych doznań, może również być źródłem kreatywnych zachowań człowieka. Pomaga w nawiązywaniu kontaktu ze światem, z innymi ludźmi, inspiruje i wspomaga rozwój; przezwycięża smutek i monotonię, daje radość i siłę do pokonania słabości i lęku. W trakcie zajęć muzykoterapeutycznych dzieci mają możność przeżycia radości i uwolnienia się od paraliżującego lęku, czasami bardzo destrukcyjnie wpływającego na ich zachowania.
Podstawowe cele muzykoterapii:
1. Wzbudzanie pożądanych emocji (uczuć, stanów afektywnych, nastrojów) oraz kształtowanie umiejętności nazywania ich i sterowania nimi;
2. Wzbudzanie gotowości do kontaktu oraz inspirowanie i odpowiednio kierowane rozwijanie prawidłowej międzyludzkiej komunikacji;
3. Wzbogacanie osobowości dziecka, głównie poprzez doznania estetyczne, wyrabianie w nim postawy twórczej, pomnażanie zasobu jego doświadczeń emocjonalnych i intelektualnych;
4. Wpływanie na stan pobudzenia psychomotorycznego oraz napięcia emocjonalnego i mięśniowego;
5. Ogólne korzystne wpływanie na stan psychofizycznego samopoczucia;
6. Wzbogacenie oraz wspomaganie metod diagnostycznych;
7. Wzbudzanie określonych reakcji fizjologicznych (przede wszystkim wegetatywnych) oraz wpływanie na przemiany biochemicznie zachodzące w ustroju.
Źródło: www.szkolnictwo.pl