TU-RE-K-S czyli górskie uaktywnienie

TU-RE-K-S czyli górskie uaktywnienie - środki PFRON będące w dyspozycji Województwa Małopolskiego

Tytuł projektu: „TU-RE-K-S” czyli górskie uaktywnienie
Okres realizacji: 15 czerwca 2015 roku do 31 sierpnia 2015 roku

„Projekt zrealizowano przy wsparciu finansowym ze środków PFRON będących w dyspozycji Województwa Małopolskiego”.

Wysokość dotacji: 14 221,76 zł

Projekt dotyczy:
organizowania regionalnych imprez kulturalnych, sportowych, turystycznych i rekreacyjnych dla osób niepełnosprawnych wspierających ich aktywność w tych dziedzinach. Główny cel zadania: Zwiększenie dostępu osób niepełnosprawnych do rehabilitacji społecznej dzięki organizacji w roku 2015 tygodniowego integracyjnego wyjazdu integracyjnego w góry łączącego elementy turystyczne, rekreacyjne, kulturalne i sportowe dla niepełnosprawnych podopiecznych Stowarzyszenia „Dać Szansę” i ich opiekunów z terenu powiatu wadowickiego i oświęcimskiego. Za pośrednictwem wyjazdu będzie rozwijana i wzmacniana aktywność osób niepełnosprawnych w różnych dziedzinach.

RELACJA Z WYJAZDU

Coroczną tradycją Stowarzyszenia „Dać Szansę” jest wakacyjny wyjazd. W tym roku udaliśmy się w górskie strony, aby aktywnie, wspólnie spędzić czas. Chcieliśmy też nieco odpocząć i nabrać sił wdychając zdrowe, rześkie powietrze oraz podziwiając piękno krajobrazu.

W piękny sobotni poranek zebraliśmy się na Dworcu PKS w Wadowicach, aby jednym autokarem wyruszyć do Ochotnicy Dolnej. Już w autokarze dowiedzieliśmy się wielu ciekawostek o mijanych miejscach z ust pani przewodnik… Po przyjeździe na miejsce, zapoznaniu się z pensjonatem i obiedzie nadszedł czas na pierwsze wspólne spotkanie integracyjne. Warunki bardzo nam ku temu sprzyjały, gdyż mięliśmy do dyspozycji boisko do siatkówki oraz „Bacówkę”, która była centrum naszych spotkań.

Temat przewodni naszego wyjazdu zawierał się w haśle: „Dzicy w Ochotnicy, czyli afrykańska przygoda”. Już pierwszego wieczoru grupa podzieliła się na cztery plamiona, aby rywalizować w różnych zadaniach. Każde plemię miało wymyślić dla siebie nazwę, okrzyk i symbol. W kolejnych dniach pojawiały się takie wyzwania jak: stworzenie plemiennego nakrycia głowy, wykonanie stroju z nietypowych materiałów plastycznych, wymyślenie piosenki o sąsiednim plemieniu czy rywalizowanie w różnych zabawach zespołowych. Jednym z miło wspominanych zadań było wykonanie ręcznego prezentu dla wylosowanej osoby z grupy. Przeżyliśmy sporo zarówno wzruszających jak i zabawnych chwil przy obdarowywaniu się osobiście wykonanymi upominkami.

Podczas wyjazdu podopieczni mieli wiele okazji do rozwijania swoich plastycznych talentów i ochoczo korzystali z tej możliwości. Wystarczył duży arkusz papieru, trochę farb, kredek i prawie codziennie powstawało nowe dzieło. Ostatniego dnia cała „Bacówka” ozdobiona była pracami dzieci. W pochmurne dni, których jednak na szczęście było niewiele, spędzaliśmy czas przy grach dydaktycznych i układaniu puzzli. W ciągu naszych spotkań nie brakowało również głośnych, radosnych śpiewów. Grupa okazała się wyjątkowo umuzykalniona. Prowadzone były zajęcia muzyczne z wykorzystaniem gitary i wielu innych instrumentów, co przyczyniło się do zbudowania większej integracji, więzi oraz wrażliwości na piękno.

W czasie naszego wyjazdu nie zabrakło również turystycznych atrakcji. Między innymi mieliśmy okazję płynąć Dunajcem. Jak wiadomo jest to jedna z najpiękniejszych rzek górskich. Podziwialiśmy zatem piękno przyrody przy towarzyszeniu opowieści panów flisaków o otaczających nas zewsząd górach. Jednego dnia udaliśmy się również do Starego Sącza. Główne atrakcje tego miasta, to oczywiście zabytki. Zwiedziliśmy więc miasto i klasztor sióstr Klarysek, oraz usłyszeliśmy historię tamtego miejsca, które jest ściśle związane z osobą św. Kingi. W drodze powrotnej do pensjonatu zatrzymaliśmy się też na chwilę w Muzeum JP II i oglądaliśmy słynny, jedyny w Polsce ołtarz, który został pozostawiony na pamiątkę wizyty Jana Pawła II w Starym Sączu. Poznawaliśmy też okolicę naszego pensjonatu wybierając się jednego dnia na wyprawę bryczkami po Ochotnicy Dolnej. Towarzyszyły nam dobre nastroje i z podziwem oglądaliśmy tamtejszy górski krajobraz. Zwieńczeniem naszych wycieczek był wyjazd do Nidzicy i rejs statkiem po jeziorze Czorsztyńskim. Była to ostatnia atrakcja naszego wakacyjnego wędrowania, jednak pełna śmiechu i pozytywnych emocji.

W ciągu wyjazdu nie mogło również zabraknąć zajęć sportowych! Każdy dzień zaczynaliśmy więc od porannej gimnastyki. W tym celu zbieraliśmy się o brzasku, aby z towarzyszeniem muzyki obudzić nasze jeszcze śpiące ciała. Wolontariusze niejednokrotnie aktywizowali podopiecznych zabawami ruchowymi z wykorzystaniem piłek czy chusty animacyjnej. Organizowali też tory przeszkód dla dzieci oraz różne inne konkurencje sportowe. Spędzaliśmy sporo czasu na świeżym powietrzu. W ciągu dnia nie brakowało okazji do grania w siatkówkę. Sympatycy tego sportu byli bowiem nieustannie obecni na boisku. W czasie integracji nauczyliśmy się wielu tańców, co było dla nas nie tylko aktywnością ruchową ale przede wszystkim dobrą zabawą. Nie wypada nie wspomnieć też o tym, skąd czerpaliśmy siły na owe sportowe wyczyny. Mianowicie, znacząco przyczyniły się do tego pyszne posiłki otrzymywane w pensjonacie, które niejako rekompensowały nam zmęczenie.

W „objęciach” Beskidu Sądeckiego było nam naprawdę dobrze, jednak jak powszechnie wiadomo, co dobre szybko się kończy, więc i dla nas nadszedł dzień powrotu. Mięliśmy okazję brać udział w zajęciach rekreacyjnych, turystyczno- kulturalnych oraz sportowych. Podziękowaliśmy zatem gospodarzom pensjonatu, w którym spędziliśmy ten tydzień i udaliśmy się w drogę powrotną, do Wadowic. Bez wątpienia ciepłe, radosne wspomnienia z wyjazdu na długo pozostaną w naszych sercach!

Nasz wyjazd był możliwy dzięki dofinansowaniu ze środków PFRON będących w dyspozycji Województwa Małopolskiego w ramach otwartego konkursu ofert na realizację zadań publicznych Województwa Małopolskiego z zakresu rehabilitacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych w 2015 roku. Projekt „TU-RE-K-S” czyli górskie uaktywnienie dotyczył organizowania regionalnych imprez kulturalnych, sportowych, turystycznych i rekreacyjnych dla osób niepełnosprawnych wspierających ich aktywność w tych dziedzinach.

Lawinia Runowska

PROJEKT ZAKOŃCZONY

Kup cegiełkę i wesprzyj budowę Centrum